HATÁRTALANUL!-program
„Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával”
HAT-KP-1-2024/1-000734
Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda
Debrecen
„Barangolás Erdélyben és a Székelyföldön”
2025. április 28. - május 4.
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatóként pályázatot hirdetett a Határtalanul!-program keretén belül a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek gyarapításának érdekében. Iskolán sikeres pályázatot nyújtott be. A pályázaton elnyert összeg 7.000.000. Ft volt, mely fedezte az utazás, utasbiztosítás, szállás, étkezés, belépők, költségeit, így 31 tanuló és négy kisérő pedagógus vehetett részt osztálykiránduláson Románia magyarlakta vidékein, lehetővé téve számukra, hogy személyes benyomásokat szerezzenek az ott élő magyarok kultúrájáról, történelméről és mindennapjairól. A Határtalanul Program fő célja az anyaországtól távol élő magyarsággal való kapcsolatépítés, személyes kötelékek kialakítása és elmélyítése. A program a nemzetpolitikai elképzeléseket ülteti át kézzelfogható tapasztalatokba, vagyis a Határtalanul a nemzeti összetartozás gyakorlati megvalósítója.
A kirándulást egy komoly szervezési és előkészítési szakasz előzte meg, melynek során az iskola fentartójával, szülőkkel és diákokkal történtek egyeztetések. A diákokat előkészítő órák keretein belül igyekeztünk felkészíteni a kirándulásra, majd ezt követően a kirándulás sikeresen és zökkenőmentesen zajlott le. Ezt szeretnénk részletesen bemutatni.
ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ
Az előkészítő órák során tisztáztuk, hogy az egykori Nagy-Magyarország területén ma négy különböző ország osztozik, mi anyaországiak és a kirándulásunk során felkeresni kívánt erdélyi magyarok és székelyek is ugyanazon nemzet tagjai vagyunk.
Ismernünk kell helyzetüket, történelmüket, mai problémáikat, szokásaikat.
Megismertettük diákjainkkal az ott élő magyarságot , mint legnagyobb lélekszámú kisebbséget, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okait, a határkijelölés folyamatának érdekes momentumait, a jelenlegi etnikai összetételt, a terület történelmét, és a tanulmányi kirándulás részletes programját. Az eddigi tanulmányaik során elsajátított tananyag, irodalom, történelem, földrajz témaköreit felelevenítettük, kibővítettük.
Az órán használtuk a határtalanul Barangoló digitális tartalomtárat.
Online szülői értekezletre is sort kerítettünk, ahol minden felmerülő kérdésre válaszoltunk.
.jpg)
.jpg)
KIRÁNDULÁS
-
nap
Nagyvárad, Kalotaszentkirály, Rekiceli vízesés túra, szállás Magyarlónán
-
Nagyvárad (városnézés, többek között a Fekete Sas szecessziós fogadó, szecessziós paloták, zsinagóga).
(kiselőadások: a szecesszióról, Nagyvárad és a szecesszió kapcsolatáról, Ady Endre és köre élete munkássága Nagyváradon, a nagyváradi zsidóság sorsa)
-
Királyhágó (rövid pihenő, téma: Székelyföld és a Partium: mi a különbség)
-
Csucsa, Ady Endre emlékház mellett csak röviden megemlékeztünk. (kiselőadás: Ady és Bocza Berta – Csinszka)
-
Kalotaszentkirály (látogatás egy magyar portán, népviselet, Ady-emlékfa, skanzen- néprajzi múzeum, kiselőadások: Ady és Erdély kapcsolata, versfelolvasások, kalotaszeg népviselete, zenéje, kultúrája
-
Rekiceli mennyasszonyfátyol vízesés (ide a Tordai hasadékon való végig sétálás helyett túráztunk, mert úgy láttuk, ez nem lesz megterhelő számukra)
-
Szállás Magyarlónán
-
nap
-
Kolozsvár, Főtér, Mátyás király szülőháza, Házsongárdi temető (Dsida Jenő), Szt. Mihály székesegyház (kiselőadások: Mátyás és Erdély kapcsolata, Dsida Jenő néhány versének felolvasása a sírjánál, Trianon tragédiája, Kolozsvár története)
-
Marosvásárhely, kultúrpalota, Polgármester úrral találkozás, vár, találkozás a helyi gyülekezet fiataljaival
-
Soós Zoltán polgármester úr vendégei voltunk egész délután, Marosvásárhely története, a kultúrpalota részletes bemutatása, a marosvásárhelyi vár bemutatása, késő délután a helyi Hit Gyülekezete ifjúsági közösségével találkoztunk és beszélgettünk
-
nap
-
Farkaslaka, (Tamási Áron sírhelyének megkoszorúzása, a szülőházban lévő múzeum megtekintése, találkozás és közös program a helyi általános iskola diákjaival (Tamási Áron sírjának megkoszorúzása után egyik leszármazotta /rokona mutatta be nekünk a szülőházat, s a benne lévő múzeum alapján az író élettörténetét, majd ezután a helyi Tamási Áron Általános Iskola hetedik osztályos diákjaival tartottunk közös irodalomórát, nagyon sokat kérdeztek kölcsönösen egymástól)
-
Szováta, a tó körbesétálása (kiselőadás: a tó története, nevezetessége, körbesétálása)
-
Korond, (vásárlás, ismerkedés a helyi kézműves termékekkel)
-
Szejkefürdő, Orbán Balázs emlékhely, (kiselőadás: megemlékezés a „legnagyobb székelyről”)
-
Szállás Székelyudvarhelyen
-
nap
-
Gyergyószentmiklós, sajtüzem, találkozás a helyi gyülekezet fiataljaival (Caritas látvány Sajtüzem bő egyórás bemutató előadása, kostolóval egybekötve, a helyi Hit Gyülekezete pásztorával és tagjaival való találkozás, közös túra)
-
Gyergyószárhegy, Lázár-kastély (Bethlen Gábor szülőhelye, kiselőadás: Bethlen Gábor élete, az Erdélyi Fejedelemség története a magyar történelem részeként, Móricz Erdély-trilógiája)
-
Gyilkos-tó, Békás-szoros, a teljes szoros végig gyalogolása a gyergyószentmiklósi Hit Gyülekezete tagjaival
-
Székelyudvarhely
-
nap
-
Csíkszereda, Mikó-vár (részletes idegenvezetés, történelem, néprajz, helyi kultúra)
-
csángóföld, előadás a csángókról (egy helyi patrióta magyar egyesület vezetője tartott nekünk előadást a csángókról)
-
ezeréves határ, Rákóczi-vár, (nagyszerű kiállítás nyílt itt az egykori határház épületének felújításával, azt tekintettük meg és a Rákóczi-várat)
-
Székelyudvarhely
-
nap
-
Segesvár, (kiselőadások: Segesvár történelmi jelentősége, Petőfi és Segesvár)
-
Nagyenyed Református Kollégium, (Dvoravec Gusztáv, a híres Református Kollégium nyugdíjas tanára, híres helytörténeti kutató tartott nekünk előadást a nagyenyedi kollégiumról, megtekinthettük a kiállítását, majd azt is megtudhattuk, mi igaz, mi nem Jókai Mór A nagyenyedi két fűzfa című híres művéből)
-
Torockó Néprajzi múzeum, (Torockó nevezetes természeti szépségeiben gyönyörködhettünk, és bejártuk a híres helyi néprajzi múzeumot)
-
Magyarlóna
-
nap
-
Tordai sóbánya (kialakulása, jelentősége, nevezetességei: Óriáskerék, csónakázótó)
-
Debrecen
ÉRTÉKELŐ SZAKASZ
Vállalások:
-
külhoni csoporttal való találkozás /közös program:
közös programunk volt a marosvásárhelyi és a gyergyószentmiklósi Hit Gyülekezete ifjúsági csoportjával is, valamint a farkaslakai Tamási Áron Általános Iskola 7. osztályos diákjaival közös magyarórát tartottunk.
-
Külhoni hírességgel való találkozás/ közös program:
Marosvásárhelyen Soós Zoltán polgármester úr vendégei voltunk egész délután,
Nagyenyeden a Református Kollégiumban Dvoracsek Gusztáv helyi pedagógus, helytörténeti kutató vendégei voltunk
-
Külhoni vállalkozással való találkozás:
Gyergyószentmiklóson részt vettünk a CARITAS Kézműves Látvány Sajtüzem bemutató programján
-
Nemzeti Összetartozás Napján témanapot tartottunk: élménybeszámolók, plakátverseny és kiállítás, előadások, kisfilmek készítése stb. A projektnap programjai az utazás során átélt élményeinkről, azok átadásáról szólt. Lehetőséget teremtettünk a többi osztálynak is, hogy ők is megismerhessék az utunk során általunk már ismert legendákat, illetve Erdély, a Székelyföld, Hargita földrajzát, történelmi alakjait, a meglátogatott városok jelentős építészeti alkotásait, az ott élő magyarok és más nemzetiség emberek szokásait és kapcsolatait. Az út képeiből fotókat tettünk közzé az iskola folyosóin.

-
A Határtalanul! Barangoló digitális tartalomtárat használtuk az előkészítő órákon.
Az értékelő órán áttekintetük a kirándulás során megismert történelmi helyszíneket, eseményeket, majd felelevenítettük az ott szerzett ismereteket, tudásanyagot. A gyerekek és a tanárok által készített fotók, rajzok, plakátok segítségével felidéztük az élményeinket, szép emlékeinket. Csoportmunkában készített plakátok, fotómontázsok segítségével megfogalmaztuk a tematikus kirándulásunk legfontosabb értékeit, legmaradandóbb tanulságait, kiemelkedő csomópontjait. Megbeszéltük, hogy kinek milyen útravalót adott a tanulmányi kirándulás a jövőre vonatkozóan, ki, mit gondol arról, hogy milyen lehet a határon túl magyarnak lenni.


Köszönjük Magyarország Kormányának, hogy ezt a csodálatos programot megvalósíthattuk!
Pál Hajnalka