Az Országház ad otthont évek óta a középiskolák között zajló Demokráciajátéknak. Erre a parlamenti programra jelentkeztünk, és látogattunk el szeptember 25-én.
A projekt lényege, hogy egy törvényjavaslat törvénnyé válását követhettük nyomon egy hatórás játék során a javaslat benyújtásától egészen sajtótájékoztatóig.
Osztályunk alkotta a kormánypártot, és másik három gimnázium végzős tanulói a koalíciós párt, illetve az ellenzéki pártok szerepét töltötték be. Közülünk került ki a házelnök és a törvényalkotási bizottság elnöke is. Nagyjából százan foglaltunk helyet az egykori Felsőház díszes üléstermében, így mindannyian átélhettük azt, mit is jelent ma politikusnak lenni Magyarországon.
A nyitó program az egyórás plenáris ülés volt, ahol a négy vezérszónok beszéde után keresztkérdésekkel bombázta egymást a két tábor, érvényesíteni akarva rendíthetetlen álláspontját. Ezt követően bizottsági üléseken (költségvetési bizottság, igazságügyi bizottság, kulturális bizottság, honvédelmi és rendészeti bizottság) folytattuk a vitát, majd a frakcióülések következtek. Itt rögzítettük, milyen kompromisszumokra vagyunk hajlandóak. Majd a nagy ülésterembe visszatérve a törvényalkotási bizottság vezetőjének elnöklete alatt megszavaztuk a Ház elé kerülő módosító törvényjavaslatokat.
Véleményünket határozottan képviseltük a Parlament előtt. Örömmel tapasztaltuk a heves vita után, hogy a kormánypárti törvényjavaslat a kötelező sorkatonai szolgálatról népszerűnek bizonyult, amit a szavazás eredménye is tükrözött, a törvényjavaslatot az Országgyűlés megszavazta.
A sajtótájékoztatón ismertettük a törvény lényegét és válaszoltunk az újságírók provokatív kérdéseire.
Életre szóló tapasztalat volt bepillantani a tisztelt Ház munkájába.
12. osztály egyik résztvevő diákja